Paranoia er den største trussel mod børn

Forældres frygt står i vejen for et godt børneliv i børnehaver og sfo?er

Jacob Fuglsang
FOR ABONNENTER

Da mine børn gik i udflytterbørnehave, var de hver dag sammen med en mandlig pædagog og en mandlig pædagogmedhjælper på Ttissemyrestuen. Det var jeg glad for. For de to mænd var på hver deres måde med til at give dem en god start i livet. De havde begge en fin sans for humor – og især pædagogmedhjælperen sloges tit for sjov med ungerne ude i skoven og gav dem lidt af den vildskab, der også skal være et i godt børneliv. De havde også en fin kvindelig pædagog, som havde årelang erfaring med børn. Men det var samspillet mellem mænd og kvinder, som gjorde børnehaven til et godt sted at være barn.

Børn og pædagoger kørte hver dag i bus fra Valby til Kattingeværk ved Roskilde Fjord. Selv om det er mange år siden, kan jeg stadig huske afskeden ved bussen. Det kunne være svært, selv om jeg kendte og stolede 100 procent på pædagogerne. For afskeden betød 7,5 timers adskillelse, før bussen kom tilbage.

Paranoia
Børnehavebørn er ude af deres forældres synsfelt i mange timer. Det er blandt andet den adskillelse, som giver grobund for den usikkerhed eller ligefrem paranoia, som desværre rammer nogle forældre og børn. Har frygten først fået fat, bliver paranoiaen for, at deres børn udsættes for et seksuelt overgreb, farligere end den teoretiske risiko for, at et overgreb faktisk finder sted.

Det har den engelske sociolog, Frank Furedi, beskrevet i bogen ’Paranoid Parenting’, som udkom i 2001 og blev genudgivet i 2008. Begge bøger kredser om det paradoks, at børn er fysisk sikrere, end de nogensinde har været. Samtidig er moderne forældre så frygtsomme og usikre, at børnene, ifølge Furedi, tager skade af det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce