Annonce
Annonce

Jakob Sheikh

Journalist på Politiken. Skriver især om radikalisering, syrienskrigere og militant islamisme.

Skribenter For abonnenter

Moskeer er sjældent arnesteder for radikalisering

Analyse. Ny dokumentarserie skaber igen debat om danske moskeer. Bedehusene er dog meget sjældent arnesteder for radikalisering. Alligevel tøver politikere med et samarbejde. Det har både fordele og ulemper.

14

Da jeg sidste år researchede på en bog om danske syrienskrigere, mødtes jeg med 24-årig dansktyrker, der var vendt hjem fra kamp i Syrien og nu agtede at rejse tilbage og slutte sig til Islamisk Stat.

Jeg spurgte ham, hvilken moske han kom i.

»Ingen«, svarede han.

»De er løgnere og hyklere«.

Mandens udsagn er symptomatisk for et synspunkt, som forfægtes i store dele af det militante islamistiske miljø i Danmark: Moskeerne er blødsødne moderater, tjener som myndighedernes forlængede arm, der bremser muligheden for at udtrykke militante budskaber.

En af vores 189 skarpe journalister har skrevet denne artikel til dig. Læs alt på politiken.dk med et abonnement. Det tager kun et øjeblik.

Allerede abonnent? Log ind

Få fuld adgang til politiken.dk, med inspirerende artikler, opdateret nyhedsoverblik og begavet underholdning. Det tager kun et øjeblik – så er du i gang.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce