Banemand. Frygten for skaden er en evig følgesvend, når man løber 100 km om ugen og kigger frem mod marathon.
Foto: Anders Legarth Schmidt

Banemand. Frygten for skaden er en evig følgesvend, når man løber 100 km om ugen og kigger frem mod marathon.

Jeg løber

Skaden er min eneste modstander

JEG LØBER er en blog på Politiken. Skrevet af journalist og løber Anders Legarth Schmidt.

Jeg løber
FOR ABONNENTER

Velkommen til mit daglige virvar, der kaster tankerne rundt på kryds og tværs som projektiler uden mål. Følelser, minder og dagdrømmeri blander sig i en grød, jeg umuligt kan findele igen.

Jeg løber langs vandet i København og kommer i tanke om mit gymnasieliv. Dagen efter en fest havde en ven det, som om de små tråde, der holder hjernen på plads, var gået i stykker. Jeg forestiller mig, hvordan tankerne lå tungt mod bunden af hans hoved. Jeg kender det godt. En låst og ubevægelig hjerne, der ligger lammet og forgæves prøver at kravle op og få fæste.

Men ved nærmere eftertanke er der nok bare tale om elastikker, der lige skal spændes op for at få tankerne på rette kurs. Og dagens tur langs vandet hjælper. Væk er de skyer, der efterlod mig lammet foran computeren, mens jeg stirrede ind i skærmen og skiftede mellem en endeløs række af faneblade på browseren. Det hedder research, og jeg kom ingen vegne. Eller det var snarere sådan, at hver gang jeg kom et lille stykke, dukkede en ny oplysning frem og skubbede mig tilbage til start.

Men nu kommer jeg nogen vegne. Benene løfter mig fri af modvinden på flisepromenaden ved Svanemøllehavnen, og jeg mærker, hvordan kroppen er blevet varm, og benene nærmest flytter sig selv i et jævnt tempo, der ikke er hårdt, men flydende nemt og ubesværet.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce