Annonce
Annonce
Skribenter For abonnenter

Jeg blev syg af at løbe

JEG LØBER er en blog på Politiken. Skrevet af journalist og løber Anders Legarth Schmidt.

4

Vi sidder om bordet og spiser aftensmad, og Alices mor fortæller en historie om nabodrengens forældre. De fyldte hele deres altan med stearinlys, da Ellen døde. Så lyste altanen op for lille lysende Ellen, der åbenbart havde passet godt på deres dreng, da han begyndte i hendes børnehave. Jeg skal nok vise dig alle tingene, havde hun sagt. Min Ellen havde gjort indtryk på forældrene.

Tænk engang. Første dag i børnehaven. Alt den usikkerhed. Hvordan vil han klare det? Og så står der en lille pige med store øjne klar til at passe på deres dreng.

Tårerne drypper stille ned på bordet og lægger sig. Først et par stykker, der som adskilte og gennemsigtige buler på bordet gør træets årer mere tydelige og mørke på samme tid. Så begynder jeg at hulke. En pyt på bordet, simpelthen. Jeg begraver ansigtet i hænderne. Forsøger først at dæmpe lyden og skjule den for Alice, men opgiver.

Selv om det er mere end to år siden, at Ellen døde, har jeg stadig svært ved minderne om hende. Det er, som om jeg på den ene side drages mod dem og længes efter at genopleve hvert sekund af hele den oplevelse, som mindet repræsenterer. Men på den anden side skyr jeg minderne som ilden, inden de brænder sig fast i mig og efterlader mig gennemvædet af gråd. Sådan er det den her aften ved middagsbordet. Det bruser ud af mig, måske fordi jeg i for lang tid ikke har grædt nok. Der er noget befriende over gråden, men det er en kortvarig lise, for efter noget tid kan øjnene ikke græde mere. Så er de på mærkværdig vis blevet tømt, og luften føles i bedste fald en smule friskere.

En af vores 189 skarpe journalister har skrevet denne artikel til dig. Læs alt på politiken.dk med et abonnement. Det tager kun et øjeblik.

Allerede abonnent? Log ind

Få fuld adgang til politiken.dk, med inspirerende artikler, opdateret nyhedsoverblik og begavet underholdning. Det tager kun et øjeblik – så er du i gang.

Allerede abonnent? Log ind

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Julen har bragt velsignet barn

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce