Annonce
Annonce
Skribenter For abonnenter

Hvorfor støtter S-R-SF et øget CO2-udslip?

Biodiesel skulle være så grønt, men er faktisk kulsort. Så hvorfor give støtte til ’biodræberen’?

15

Det er et klassisk eksempel på, at det gode nogle gange bliver det bedstes værste fjende.

For 10 år siden blev biodiesel udråbt som det nye grønne løsen i en sort trafikpolitik. Inden længe ville vi alle køre rundt og lugte af spiseolie og være stort set CO2-neutrale. Men sådan kom det mildest talt ikke til at gå.

I dag er der ganske vist et krav om, at 7 procent af en tankfuld dieselolie skal bestå af biodiesel.

Men i stedet for at udlede 7 procent mindre CO2 er den samlede CO2-udledning ikke bare større, men markant større, end hvis hele tanken består af gammeldags dieselolie: Faktisk udleder en liter biodiesel samlet set 30 procent mere CO2 end en liter gammeldags diesel, fremstillet på basis af den sorte olie fra Nordsøen.

Og ikke nok med at den ’grønne’ biodiesel forurener væsentligt mere, den er også med til at gøre dieselen væsentligt dyrere, både for samfund og privatøkonomi. Op imod en halv milliard kroner betaler vi årligt i merudgift for at kunne skrue op for CO2-udledningen, viser de groteske beregninger, som Greenpeace har foretaget.

LÆS OGSÅFærre fødevarer skal i benzintanken

Jo, det er ganske vist: vi er tykt til grin for vores egne penge.

Ret beset er det dog mere alvorligt end sjovt. Som professor Claus Felby, en af Danmarks førende forskere inden for biobrændstoffer, sagde til Morgenavisen Jyllands-Posten forleden:

»Mens vi tøver i EU, bliver skovene i Sydøstasien fældet for at gøre plads for plantager, der skal levere olien til vores biodiesel. Det vil tage århundreder at genoprette de økosystemer, som nu ødelægges for at producere en vare, der forurener mere end energi fra Nordsøen«.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce