Krise. Den danske filmindustri er i krise og må reformeres, hvis Danmark skal fortsætte med at producere film af høj kvalitet.
Foto: Ole Kragh-Jacobsen/Nordisk Film/fra Susanne Biers 'Efter brylluppet'

Krise. Den danske filmindustri er i krise og må reformeres, hvis Danmark skal fortsætte med at producere film af høj kvalitet.

Kroniken

Filmbranchen og teleindustrien skal mødes

Dansk film er i økonomisk krise, fordi forretnings- modellen er ved at bryde sammen. Jeg foreslår en ny model, som kan løse filmbranchens krise, samtidig med at der skabes nye muligheder for tele- industrien.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Jeg er filminstruktør. Jeg er meget inspireret af den nye tid, hvor man deler film, musik og tekst med hinanden på nettet.

For mig er internettet en kæmpe mulighed for at få en direkte forbindelse til publikum. Til gengæld er jeg også brændende fortaler for ophavsretten, der skal beskytte mit værk imod udnyttelse uden min tilladelse.

For nogle år siden opdagede jeg en scene fra min første spillefilm, ’Supervoksen’, som var blevet ulovligt uploaded på YouTube. Klippet, der viser to teenagepiger kysse i et kuglebad, havde over 2 millioner hits!

Først blev jeg gal over, at nogen havde stjålet klippet, men kort efter følte jeg hemmelig glæde over at have så mange fans. Når jeg efterfølgende har deltaget i filmdebatter, kommer jeg ofte i karambolage med begge fløje: både dem, der vil have helt fri deling på nettet, og dem, der vil lovgive yderligere imod.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce