Tro. »Blixen brugte et helt forfatterliv på at udjævne det herskende dualistiske livssyn« skriver dagens Christian Braad Thomsen.
Foto: Rue des Archives

Tro. »Blixen brugte et helt forfatterliv på at udjævne det herskende dualistiske livssyn« skriver dagens Christian Braad Thomsen.

Kroniken

Karen Blixen foretrak islam

Blixen led ikke, som ofte hævdet, af islamofobi. Hun satte islam højere end kristendommen.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Karen Blixen tages i disse år ofte til indtægt af dem, der fører en skinger og paranoid hetz mod islam, mens hun af andre tages til indtægt for et kristent livssyn.

Begge dele er forkert.

Gennem hele sit forfatterskab har Karen Blixen kristendommen til bedste, og i sine breve fremhævede hun ofte islam på kristendommens bekostning. Hun led ikke af islamofobi, men forsøgte til stadighed at forstå – og satte faktisk islam højere end kristendommen. Hun betegnede sig som ateist i et brev fra Afrika til Mary Bess Westenholz (1914), men hendes kærlighed til islam var stor og indrammer så at sige hele forfatterskabet. I et tidligt Afrika-brev til sin bror Thomas Dinesen skriver hun:

»Jeg er vist blevet lidt Muhamedaner ved min megen Omgang med Somalis; hvis Farah kommer til Paris – jeg tager ham med, hvis jeg rejser – skal du se, hvor megen Styrke der er i deres enkle, urokkelige Skæbnetro«. (1918).

Og i sin sidste bog, ’Skygger paa Græsset’ , (1960) skriver hun, at hun så langt foretrækker islam:

»Det er den almindelige Opfattelse mellem Kristne, at Muhammedanismen er mere intolerant end Kristendommen, men dette er ikke min Erfaring«.

Derpå fremsætter hun et uimodståeligt argument for islams forrang:

»Mens Kristendommens Grundlægger, gennem sin personlige Fjernhed overfor det erotiske, paa dette Omraade synes at have efterladt sine Disciple i en Slags Tomrum, har Profetens vældige, utæmmelige erotiske Magtfylde gennemtrængt hans Tilhængere og bragt latente Kræfter hos dem til Udfoldelse. Erotikken løber, som en Flod der danner og vander Dalen, gennem de store Vandreres hele Tilværelse og Livssyn. Heste og Kameler er attraaværdige og værd at sætte Livet ind for. Men de kommer dog aldrig i Glans op imod Kvinderne«.

I et Afrika-brev til sin mor fremhæver hun også islam:

»Deres Morale er meget velgørende, fordi den ikke har noget Syndsbegreb som de Kristnes, men er sat sammen af Hygiejne og Æresbegreber, – sætter f. Ex. Diskretion mellem deres første Bud, hvad der maa være en stor Behagelighed for det Muhammedanske Samfund, saa man kunde ønske, det kristne vilde optage det«. (1918).

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce