Kierkegaard. Dagens kronikør inviterer os med ind i processen bag 8 malerier af Søren Kiekegaard, som hun udstiller i Paris. Her ses 'Doubt', 2013, olie på lærred, 116 x 114 cm.

Kierkegaard. Dagens kronikør inviterer os med ind i processen bag 8 malerier af Søren Kiekegaard, som hun udstiller i Paris. Her ses 'Doubt', 2013, olie på lærred, 116 x 114 cm.

Kroniken

Kroniken

Kierkegaard som ikon og som menneske

I dag indvies udstillingen 'Visages de Soren Kierkegaard/Søren Kierkegaards ansigter' i Danmarkshuset i Paris, hvor dagens kronikør udstiller.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det er lige før nytår 2011-2012, København er kold og klar, noget pink lys vaskes ned over Illums bygning og bader muren i et sært på en gang sødladent, sørgmodigt og samtidigt skær – et annoncebanner med en tekst, jeg ikke læser:

jeg tænker kun, hvem var Søren Aabye Kierkegaard, jeg mener: Han var jo trods alt et menneske også af kød og blod ... og hvis jeg skulle male hans ansigt, skulle det bades i et pink lys:

Han skulle gå rundt i Københavns gader i dag, og forskellige belysninger skulle vaske ned over hans ansigt. Men hvordan så han ud? Vi ved det ikke helt. Der er tegninger og karikaturer. Intet photo. Og så hans uendelige skrift og tankevirksomhed.

Det er fredag 13. januar 2012, jeg skal hente noget på Steno Apotek, Vesterbro. Der besvimer jeg første gang. Vågner op – vil ikke have hjælp, ligger på gulvet i apoteket og ringer til min far. (Han er læge). Taber telefonen, besvimer anden gang. Rejser mig. Går videre.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce