Uangribeligt. Visse jøder vil forsvare åbenlyse modsigelser til det sidste, hvilket besværliggør en saglig debat om den jødiske praksis. Her er overrabiner Bent Lexner på prædikestolen i den jødiske synagoge i Krystalgade i Kbh. Foto: POLFOTO

Uangribeligt. Visse jøder vil forsvare åbenlyse modsigelser til det sidste, hvilket besværliggør en saglig debat om den jødiske praksis. Her er overrabiner Bent Lexner på prædikestolen i den jødiske synagoge i Krystalgade i Kbh. Foto: POLFOTO

Kroniken

Kan du give mig min forhud tilbage?

Dagens kronikør stiller overrabbiner Bent Lexner en række spørgsmål.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Engang i marts 1980, om eftermiddagen, kørte en mand til Vallensbæk syd for København. Han kørte ind i et rækkehuskvarter, hen til et hus, gik op ad trappen til første sal, hilste på de mennesker der var i soveværelset, repeterede en række sætninger – og så skar han min forhud af; og tog den med sig.

32 år efter er jeg vokset op og skriver til dig, Bent, da du er overhoved og står for omskæring af drengebørn i Danmark. Spørgsmål har hobet sig op, og jeg vil gerne her benytte lejligheden til at stille nogle af dem. Jeg har valgt at henvende mig til dig i denne åbne form, da jeg tænker, at nogle af de over 1000 drenge, du har omskåret i årenes løb, kan have gavn af dette brev – og af at høre dine svar.

Inden jeg stiller spørgsmål til dig personligt, er en slags indledning nødvendig. Grunden er, at visse emner for nogle mennesker opleves at være af en sådan karakter, at de ikke er til diskussion – altså slet ikke. Et af disse er netop omskæring. Men det kan jeg ikke tage mig af – for det ligger mig på sinde at skrive denne tekst:

Dybt indfoldet i den kollektivt-jødiske tankegang ligger idéen om omskæring. Praksissens styrke kommer af, at jøder for sig ser Abraham, der i tidernes morgen gennem en ubrydelig pagt med Gud blev påbudt at omskære alle drengebørn som fremtidigt bevis på slægtens tætte forhold til deres skaber:

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce