Frihed. Inger Støjberg, integrationsordfører (V), mener at man er fri til at dyrke sin religion, så længe man udviser respekt for det danske samfunds love og værdier.
Foto: Thomas Sjørup(Arkiv)

Frihed. Inger Støjberg, integrationsordfører (V), mener at man er fri til at dyrke sin religion, så længe man udviser respekt for det danske samfunds love og værdier.

Kroniken

Kroniken

Jeg maler gerne profeten på min husmur

Til de muslimer, der ikke vil Danmark: Find et andet sted at leve og bo.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Da jeg var barn og gik i 1. klasse, tegnede jeg både Vor Herre og Jesus.

Det skete i kristendomstimerne i den folkeskole, som jeg gik på.

Havde jeg dengang kendt til islam, havde jeg med sikkerhed også ufortrødent givet mig i kast med at tegne profeten Muhammed – helt uvidende om, hvilken opstandelse det kunne have forårsaget.

Tidligere på året besøgte jeg og tre af Venstres medarbejdere på invitation Islamisk Trossamfund på Dortheavej i Københavns Nordvestkvarter. Vi blev budt på både mad og drikke i trossamfundets store samlingslokale, der var rigt udsmykket i mellemøstlig ornamentik. En sirligt udskåret bogreol løb lokalet rundt.

Den var spækket med bøger, hvis rygge var pyntet med arabiske guldbelagte tegn. Ikke én eneste bog på hverken dansk, engelsk eller fransk fandt jeg. For enden af det lange mødebord sad fem kvinder. Alle danske konvertitter. To af dem undlod at give hånd til de mandlige gæster, som fulgtes med mig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce