Svend Auken filosoferer over meningen med livet i denne anden halvdel af hans politiske testamente. Arkivfoto.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Svend Auken filosoferer over meningen med livet i denne anden halvdel af hans politiske testamente. Arkivfoto.

Kroniken

Svend Auken: Mit politiske testamente (II)

Er man med, kan man gøre det bedre. Det er mit livs mening, skriver Auken i anden del af sit politiske testamente.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Dette er anden halvdel af Svend Aukens politiske testamente. Første del kan læses her.

Med en lavkirkelig, grundtvigsk familiebaggrund har jeg været aktivt med i den socialdemokratiske arbejderbevægelse, fra jeg fyldte 15 år.

Derfor har jeg personligt haft det privilegium at være tæt på både det kristne og det politiske opgør med almuesindet, og intet har glædet mig mere end at arbejde tæt sammen med mennesker, som jeg havde fælles holdninger med, men som havde en helt anden baggrund end min.

Kampen er bestemt ikke vundet.

Den har i nutiden blot antaget nye former. Budskabet om, at globaliseringen har flyttet alle vigtige beslutninger væk fra os og dermed efterladt os som magtesløse tilskuere til udviklingen, hvor vi alene kan vælge, om vi vil være ’vindere’ ved at tilpasse os de globale markeders krav eller blive ’tabere’ ved for længe at holde på vores eget, er en ubehagelig genoplivning af almuesindet, som kan få skæbnesvangre konsekvenser.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce