HERO. I morgen udgiver David Bowie et nyt album, hvor han ser tilbage på sine mange roller. En af dem var som optrædende i filmen Christiane F, som foregår i Berlin, hvor Bowie også boede i midten af 1970’erne og lavede plader som Low og Heroes.
Foto: Polfoto

HERO. I morgen udgiver David Bowie et nyt album, hvor han ser tilbage på sine mange roller. En af dem var som optrædende i filmen Christiane F, som foregår i Berlin, hvor Bowie også boede i midten af 1970’erne og lavede plader som Low og Heroes.

Kroniken

David Bowie i Amager Centret

I stedet for at være til skræk og advarsel blev filmen om Christiane F. begyndelsen på drømmen om en tilværelse som trækkerdreng i tynd vindjakke.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Når man er opvokset i Reberbanegade, er man ikke ligefrem født under solen.

Nok snarere et elektrisk, flimrende lys fra døgnapoteket på Amagerbrogade, hvor blålige kammerater stiller sig i kø efter ting, de kan fylde plastikposerne og armene med.

Amager er ikke ondt som et langt år i helvede. Amager er bare Amager. Ligesom døden på det tidspunkt bare var døden. Og livet trods alt kun var noget, der skulle overleves, så man kunne dø af det.

Det var mig og min kusine i hvert fald enige om. Og så tog vi min kusines mors eyeliner og tværede ud i hele bærret, så vi lignede noget, der for længst var afgået fra de jordiske rester af liv, når vi med Robert Smith-hår gik en tur over i Amager Centret og hang ud i elevatoren.

En etage op, en etage ned. Har alle set os? Vi havde bestemt set alle dem, der var værd at nidstirre.

Min kusine var lidt mere fremme i lakskoen end jeg. Hun var også lidt ældre. Og vi var begge to helt enige om, at Amager kun var noget midlertidigt. Det var en lang, tvungen feriekoloni, hvor resterne af familier dinglede rundt i parcelhuse med carporte, kummefrysere og delebørn i baghaven, som ingen længere kunne huske, hvem der egentlig havde avlet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce