Vold. »Da den vagthavende betjent så billederne af mit forslåede ansigt, udbrød han: »Hold da op!«. Han ringede til sin overordnede; men da det blev oplyst, at det drejede sig om en psykisk patient, blev sagen afvist på grund af travlhed«.
Foto: Privatfoto

Vold. »Da den vagthavende betjent så billederne af mit forslåede ansigt, udbrød han: »Hold da op!«. Han ringede til sin overordnede; men da det blev oplyst, at det drejede sig om en psykisk patient, blev sagen afvist på grund af travlhed«.

Kroniken

Tørre tæsk i psykiatrien

Hvis nogen tror, vi har en humanistisk psykiatri, skal de bare læse min dagbog fra Den lukkede.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Jeg blev indlagt på den lukkede 6. oktober 2012 med symptomer på en psykose, fordi jeg i hypomanisk opstemthed havde sjusket med min medicin.

For at skærpe min realitetssans besluttede jeg fra første færd at føre dagbog.

Det blev til en Ikea-kasse fyldt med små notesblokke fra de seks uger, jeg var indlagt. De blev smuglet ud hver aften i besøgstiden. Optegnelserne fra de første dage er ganske vist noget usammenhængende og ubehjælpsomme. Men meningen er ikke til at tage fejl af, og alt i alt tegner dagbogen et billede af en psykiatri, hvor en stor del af plejepersonalet behandler patienterne som uartige børn.

Stuearrest er en hyppigt forekommende sanktion. Personalet har det åbenbart bedst, når patienterne er ude af syne og ikke kan gribe forstyrrende ind i kaffedrikningen og læsningen af ugeblade. Ved spisetid glimrer de ansatte dog altid ved deres nærvær. Deres appetit står bestemt ikke tilbage for patienternes.

Dramaerne høres mest som desperate skrig fra fjerne værelser. Men en gang imellem kommer de tæt på.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bestil inden 3. oktober: Få ubegrænset adgang resten af 2017 for kun 299 kr

Eller prøv én måned for 1 kr.

Kom i gang nu

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter