Karen med kjolen. Thylejren 1970.
Foto: Gregers Nielsen (arkiv)

Karen med kjolen. Thylejren 1970.

Kroniken

Kroniken

Danskernes frihed er truet på nettet

Hvis jeg skulle være i tvivl om, hvilken betydning Apple og Facebook har i dag, kan jeg bare se på mine egne børn.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Allerede fra 8-års alderen har ungerne styr på de nyeste udgaver af iPhone og de seneste opdateringer af styresystemet, på flere og flere skoler udleveres iPad til undervisningsbrug, og i universitetsauditorierne lyser æblelogoet fra de bærbare.

E-mail er en uddøende kommunikationsform i den nye generation, ligesom brevene er i min, og Facebook har allerede overtaget stort set al skriftlig samtale på nettet.

Medlemskab af Facebook forudsættes i stigende grad på undervisningssteder, i kulturlivet og i medierne, hvis man vil deltage i debatten. Sågar på mine hippiebøgers eget website er det kun muligt at kommentere gennem Facebook.

Man overser disse realiteter, hvis man fastholder, at Facebook blot er et privat firma, som man kan holde sig væk fra. Bortset fra generationerne over 50-60 år er Facebook med rasende fart ved at udvikle sig til det fællesskab, vi taler sammen i.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce