Berigelse. Alhambra i Spanien er et eksempel på, hvordan islam kan berige Europa.
Foto: VRC RC**LON** CL**FK** SCM**NY**

Berigelse. Alhambra i Spanien er et eksempel på, hvordan islam kan berige Europa.

Kroniken

Drop det ensidige had til Koranen

Ureflekterede modstanderne af islam går de konservative muslimers ærinde.

Kroniken
FOR ABONNENTER

25 år er gået, siden jeg skrev og udgav min første introduktion til islam, ’Islam – naturens religion’, lykkeligt uvidende om, hvilke omkostninger mine bestræbelser for at give islam et dansk udtryk ville få.

Der var for mig ingen tvivl om, at det var muligt at kombinere et liv som bevidst troende muslim med det at være en engageret og loyal samfundsborger i mit elskede fødeland; men jeg havde gjort regning uden vært.

Jeg var fuldstændig klar over, at jeg var oppe imod stærke konservative kræfter blandt mine trosfæller. At jeg også skulle opleve at blive kaldt landsforræder og blive betragtet som både udansk og lidt småskør, blot fordi jeg havde valgt en anden tro end flertallets, kom fuldstændig bag på mig.

Igennem hele min opvækst som dansk i Sydslesvig havde jeg oplevet Danmark og danskheden som åben, fordomsfri og vidtfavnende; men jeg måtte sande, at meget havde forandret sig i de år, hvor jeg havde levet under fjerne himmelstrøg op igennem 1970’erne.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce