Tegning: Jørgen Saabye

Tegning: Jørgen Saabye

Kroniken

Kunne danske mænd måske lægge kondomforagten på hylden?

Lad os tage en kritisk præventionsdebat på de danske lagner - skal kvinder altid bære præventionsbyrden?

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det er først da jeg, Hye, ligger på briksen med mine ben oppe i to bøjler og bløder fra underlivet, efter en T-formet tingest er blevet bakset op i min livmoder, at jeg stiller mig selv spørgsmålet: Hvorfor ligger jeg egentlig her?

Inden jeg lagde mig på briksen, har jeg ligesom Tanja været på p-piller, p-ring og andet godt fra ’hormon-posen,’ som Tanjas læge engang kaldte de mange præventionsformer, der findes til kvinder.

Dette gælder både i perioder med længere (kæreste)forhold og i perioder som single. Men hvorfor er kondomerne egentlig så upopulære?

Vi ved alle, at de er den eneste sikre beskyttelse mod kønssygdomme, samtidig med at de beskytter mod uønsket graviditet. Alligevel bliver der hverken blandt venner og bekendte eller blandt sexpartnere stillet spørgsmålstegn ved, at det primært er hormonel prævention til kvinder, der benyttes for at undgå graviditet.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce