Flugt. Middelhavet er blevet kaldt Europas kirkegård. Dagens kronikør er en af dem, som overlevede flugten.
Foto: DANIELE LA MONACA (arkiv)/AP

Flugt. Middelhavet er blevet kaldt Europas kirkegård. Dagens kronikør er en af dem, som overlevede flugten.

Kroniken

Her er min tur med smuglerruten fra Syrien til Stockholm

Dagens kronikør er en af de mange, som netop er kommet. Hans flugt er foreløbig endt i Sverige.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det regnede i Istanbul, da jeg ringede til Abou Naser, som skulle smugle mig fra Tyrkiet til Grækenland.

Der var flere grunde til, at jeg traf en så risikabel beslutning om at flygte på den måde. Først og fremmest ville jeg gerne føle mig sikker efter i to år at have gået rundt uden et pas. Til sidst følte jeg nærmest ikke, at jeg eksisterede. Samtidig ville flugt til et andet land være min sidste mulighed for at følge drømmen om at tage en kandidatgrad i internationale anliggender på et universitet.

Jeg var også nødt til at tænke på min 13-årige søsters fremtid. Hun har brug for at få et bedre liv end det, hun har i Syrien. Hun har ikke været i skole i to år, da det på et tidspunkt blev for farligt.

Da samtalen – på blot tre minutter – var slut, var aftalen på plads. Jeg skulle tage en bus til byen Marmaris i det sydlige Tyrkiet ved Det Ægæiske Hav dagen efter. Inden da skulle jeg efterlade 2.200 euro (16.375 kroner, red.) på et kontor, som samarbejder med smuglerne. Jeg hævede de penge, jeg havde sparet sammen gennem to år, og lånte resten af en nær ven.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce