System. Kontanterne skabes af Nationalbanken, der ved, hvor mange der er i omløb. Tegning: Per Marquard Otzen

System. Kontanterne skabes af Nationalbanken, der ved, hvor mange der er i omløb. Tegning: Per Marquard Otzen

Kroniken

Bankerne afgør, om vi skal have finansbobler eller en tørlagt økonomi

Hvis samfundets penge ligger i et badekar, er det bankerne, der styrer vandhanen.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Hvis man ikke er så vild med andre menneskers selskab, skal man bare fortælle, at man interesserer sig for penge og økonomi. I en klassisk tegning fra det amerikanske magasin The New Yorker præsenterer værtinden en herre for sin veninde: »Ellen, I want you to meet John. He’s an economist, but he’s really very nice«.

Men siden finanskrisen 2008 spidser stadig flere mennesker øren, når talen falder på penge og banker. I fjor fortalte jeg her i Kroniken (8.7.14), at »Banker er nutidens største tryllekunstnere«, fordi de skaber penge, uden at nogen rigtig ved det.

Jeg henviste til en skelsættende artikel fra Bank of England, ’Money Creation in the Modern Economy’. Den har Danmarks Nationalbank nu fulgt op med en artikel i bankens kvartalsoversigt: ’Penge, kredit og bankvæsen’. Det lyder måske ikke ophidsende, men lad mig bruge et billede, der kaster lys over bankernes pengeskabelse og viser, hvor radikale konsekvenserne af Nationalbankens forklaring er.

Lad os forestille os et halvfyldt badekar, hvor vandet svarer til alle pengene i Danmark. Landets borgere og virksomheder er småbørn, der sidder i den ene ende af badekarret og pjasker med vand (= arbejder, producerer og handler).

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få ubegrænset adgang til Politiken resten af 2017 for kun 299 kr

Eller prøv én måned for 1 kr.

Kom i gang med nu

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter