Eftertraget. Den danske energimodel er et forbillede globalt, men forsyningssektoren kan blive endnu mere effektiv.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Eftertraget. Den danske energimodel er et forbillede globalt, men forsyningssektoren kan blive endnu mere effektiv.

Kroniken

Sæt forsyningssektoren fri

Global efterspørgsel på klima- og miljøløsninger, kræver en effektiv forsyningssektor.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Når jeg møder kinesere, der kommer til København, bliver de forbløffet over, at man kan drikke vandet fra hanen, bade i havnen og se himlen. Og når vi får gæster fra Napoli, bemærker de straks, at husholdningsaffaldet ikke ligger og flyder i gaderne.

Det er helt naturligt for danskerne, at der er styr på den slags. Men sådan er det ikke nødvendigvis i verden omkring os. Mens vi tager det for givet, at der er tjek på klimastyringen i byggeriet, må de i Kina stadig regulere temperaturen i rummene ved at åbne og lukke vinduerne – selv på et nybygget universitet.

I København får vi ofte besøg af delegationer fra andre storbyer, der vil studere vores løsninger, fordi de mener at kunne lære noget af vores forsyningssektor inden for renovation, el, varme og vand.

Jeg har selv oplevet på mine rejser i blandt andet Singapore, hvordan man forvandler kloakvand til rent drikkevand på grund af manglende vandforsyninger. Meget tyder på, at rent drikkevand er et af de helt store globale problemer, og flere forskere peger på, at flere af fremtidens sikkerhedspolitiske konflikter netop kommer til at handle om adgangen til rent vand.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce