Undertrykkelse. Kvinder bevæger sig igennem gaderne som det, de er: fremmede mænds intimsfære, fortæller Mathilde Walter Clark, dagens kronikør.
Foto: Kevin Frayer/AP

Undertrykkelse. Kvinder bevæger sig igennem gaderne som det, de er: fremmede mænds intimsfære, fortæller Mathilde Walter Clark, dagens kronikør.

Kroniken

Kroniken: Som kvinde i Indien skal man se uden at kigge

Når jeg rejser i Indien, bliver jeg konfronteret med kvindens placering konstant.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Fire dage efter at dokumentaren ’Indiens døtre’ om gruppevoldtægten af en ung kvinde på en bus i Delhi, blev vist i Danmark, hyrede jeg en chauffør til at køre mig til Tranquebar – den gamle danske koloni i Sydindien.

Det er første gang, jeg tillader mig en sådan luksus under mine ophold her i Indien - jeg plejer at køre med bus ligesom alle andre. Men jeg er her for at skrive på en bog, og tiden er knap.

Aftenen før ringer jeg til rejsebureauet og bekræfter aftalen. Klokken otte næste morgen venter chaufføren uden for mit guest house sammen med ejeren af rejsebureauet. Til min overraskelse sætter ejeren sig ind til mig på bagsædet. Det er længe siden, han har besøgt templet i Chidambaram, siger han. Han havde brækket sin arm og havde brug for en spirituel opstrammer.

I Tranquebar aftaler jeg at mødes med dem igen klokken fire foran hotellet. Jeg spiser frokost, ser på fortet, besøger kirken. Da klokken bliver fire, finder jeg bilen parkeret i en sidegade, chaufføren læser avis, ejeren sover. Jeg sætter mig ind bagi og ser, at ejerens taske står åben, og en whiskyflaske stikker ud.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce