Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken

Dragsdahls rolle i den kolde krigs absurde teater

Tidligere PET-chef Ole Stig Andersen kritiserer, at Højesteret ikke lyttede til ham i sagen Dragsdahl vs. Jensen. Men det var der gode grunde til.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det var en opsigtsvækkende kritik, som tidligere PET-chef Ole Stig Andersen præsenterede i Kroniken 30.7. Kritikken handler om Højesterets dom i sagen mellem journalist Jørgen Dragsdahl og professor Bent Jensen. Ifølge Kronikens sidste sætning skulle dommen ikke holde »en halv meter og slet ikke helt ned til Strasbourg«. Bemærkningen er kæk, men malplaceret.

Det ved jeg, fordi Højesteret generelt er på et andet niveau, end Ole Stig Andersen tror. Og konkret ved jeg det, fordi jeg var advokat for Jørgen Dragsdahl i Højesteret og derfor har beskæftiget mig indgående med Højesterets dom og Jørgen Dragsdahls retssikkerhed. Ole Stig Andersen er partshaver i koldkrigssagaen, hvilket i alle henseender er bærende for hans Kronik.

LÆS KRONIKEN

Sagen handlede om meget andet end usande og ærekrænkende injurier om KGB-virksomhed. Den havde forgreninger til så forskellige væsentlige emner som PET’s ageren under den kolde krig, 1980’ernes højspændte sikkerhedspolitiske debat og kravene til forskeres omhu og grundighed. Højesterets dom har derfor også givet anledning til megen debat.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret direkte til din telefon, tablet og computer hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce