Pia Henriksen, skolelærer og mor til to, har skrevet dagens kronik om moderne forældre. Kilde: politiken.tv / Christoffer Emil Bruun. Producer: Peter Vintergaard

Kroniken

Red jeres børn ud af konkurrencestatens jerngreb!

Mange forældre fryger, om deres barn nu er rustet med de rette kompetencer.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Debatten raser om generationen af uegnede forældre, der er så vattede, at de svigter deres børn ved ikke at opdrage dem.

»Det er en myte«, siger forskerne: »Intet tyder på, at forældrene ikke kan være konsekvente«.

Forvirringen er total. Jeg arbejder med børn og deres forældre hver eneste dag. Jeg er desuden mor til to børn og er dermed automatisk blevet genstand for et offentligt festfyrværkeri af anklager under overskriften ’Uopdragne børn’. Påstande, der primært bygger på private oplevelser med forvirrede børn til onkel morfars bryllup.

Mine egne børn er bestemt mere velopdragne, end jeg selv nogensinde har været, og de børn, jeg ser i mit arbejde, er måske teststressede eller syge, men meget sjældent i oprør. Det er derfor også indlysende for mig, at hvis man skal tale om nogle generelle tendenser i forældrenes opdragelse af deres børn, må de naturligvis udspringe af tiden og den måde, vi indretter samfund på.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce