Nostalgi. Elisabeth med spidse bryster ved en koncert i København i 1987.
Foto: Polfoto

Nostalgi. Elisabeth med spidse bryster ved en koncert i København i 1987.

Kroniken

Sprød honning et sted på Ballerup Boulevard

Det kan godt være, at tingene til tider skal gøre ondt og kradse og skære i øjnene, så de løber, men det skal nok også holde op igen. Tilbageblik til tonerne af Elisabeth.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Min onkel var i fængsel på et tidspunkt i midten af 1980’erne. Min farmor havde alle hans vinylplader stående på sit malerværelse, hvor hun tegnede på porcelæn.

Hver gang jeg var hos min farmor, gik jeg ind på værelset og rodede i min onkels plader. Min søster og jeg hørte ellers Parkering Forbudt, Vesterbro Ungdomsgård og Voxpop. Det sidste var min fars skyld. Han havde set Elisabeth i forgrunden for bandet til en koncert i Saltlageret. »Hun kan noget med tekster«, sagde han, og gav os ’Alt skal væk’. Den lp var grøn.

Pladen, jeg faldt for hos min onkel, hed ’Elisabeth’. Og den var lilla. Hun var også i fjernsynet. Der havde hun sorte torpedobryster på og sang om en sømand som dig. Det blev min kusine søsyg af. Mest på grund af de der brystholdere.

Kvinder skulle ligne mænd på det tidspunkt og helst gå i kedeldragt og være medlem af Blekingegadebanden eller Rote Armee Fraktions sympatisørgruppe. Og hvis ikke de tog den dresscode og politiske overbevisning til sig, skulle de stå i forgrunden af et band bestående af hankønsvæsener og ligne noget, som kun Søs Fenger gad repræsentere i fuld offentlighed. Min søster elskede Søs Fenger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce