Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Kroniken

Jeg bliver varm om hjertet, når jeg tænker på mit møde med det danske sygehusvæsen

Det var ikke ligefrem rart at komme en tur på hospitalet og få ordnet hjertet. Men ud fra min erfaring er det danske sygehusvæsen både professionelt og behageligt.

Kroniken
FOR ABONNENTER

»Du er en tikkende bombe«.

Ordene faldt sidst på sommeren og blev affyret af min fætter. Han er, som jeg, 70 år og havde en tid lang fortalt om sine mange sygdomme og om den skovlfuld af piller, han hver dag inhalerede. Men han kender reglen: Du må kun fortælle om dig selv, hvis modparten får samme chance. Så han spurgte til mine sygdomme, og jeg måtte skuffe ham.

Jeg spiste ingen piller, gik ikke til læge og kunne ikke underholde med interessante sygehistorier. Men så kom indrømmelsen: Jeg havde de sidste måneder haft åndenød og en pæl gennem brystet, når jeg anstrengte kroppen. Jeg skulle altså til læge, og her faldt så fætters dystre profeti. Han havde ret. Helt ret.

Besøget hos lægen var som at træde en slumrende løve på halen. Behandlingssystemet vågnede, strakte sine kløer og slikkede sig om munden. Efter mit besøg hos lægen startede et forløb om sukkersyge og forsnævrede kranspulsårer, angina pectoris. Jeg blev indskrevet til behandling og så for mig, at efteråret ville blive tilbragt i venteværelser med pjecer fulde af gode råd til os syge.

For et par år siden fik jeg at vide, at der var for meget sukker i mit blod. Men en læge sagde også, at hvis jeg slap 10 kilo, ville jeg også slippe for sukkersygen. Jeg tabte mig, og sukkermængden faldt til den høje ende af det normale. Yes! Med sund kost, motion og viljestyrke kan man blive herre over sin krop og dens sygdomme.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce