Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken

Slagmarken kunne ikke tvinge soldaterne i knæ, men hjemkomsten kan

På den indre slagmark er soldaterne alene.

Kroniken
FOR ABONNENTER

»Jeg græd en hel dag«, siger den ukendte mand i ankomsthallen i Kastrup til mig. »Da jeg først var begyndt, kunne jeg ikke holde op«. Han bliver blussende rød i hovedet.

Jeg venter ved samlebåndet på min kuffert, da manden pludselig dukker op. Han har en historie, han gerne vil fortælle mig. Hans far sejlede i konvojerne under Anden Verdenskrig, men talte aldrig om det. Først da han nogle år efter sin fars død læste min roman ’Vi, de druknede’, hvis sidste del er viet til en skildring af krigssejlernes liv, gik det op for ham, hvad faren havde været igennem.

Det var den samme historie, jeg ofte hørte, da jeg i Marstal lavede min research. Krigssejlerne, som der havde været mange af i byen, var tavse om deres erfaringer. Kun efter en lang nats intenst drikkeri kunne de åbne op, men deres betroelser var altid forbeholdt andre veteraner fra de frygtelige år i Nordatlanten. Overbeviste om, at ingen ville kunne forstå, hvad de havde været igennem, befandt de sig i en afgrundsdyb isolation midt i deres egne familier.

Ved sin hjemkomst efter årene som krigssejler gemte en af byens sømænd sig for familien i husets loftsværelse. Det eneste livstegn de næste tyve år var den klaprende lyd fra en skrivemaskine, når han betroede sine mareridt til papiret. Da han døde, ryddede hans kone loftsværelset, hvortil hun igennem alle årene havde været forment adgang.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce