Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Kroniken

Vi har brug for en ægte elite, der kan tænke

Danske politikere har brug for at interessere sig noget mere for kvalitet.

Kroniken
FOR ABONNENTER

20. oktober handlede Politikens sektion ’Ungdomsuddannelse’ om elite – at finde det, man er bedst til, og gå selv.

De fleste af mine vågne timer er det præcis det, jeg har travlt med – at gøre det, jeg er bedst til, og gå selv samt lære andre at gøre det samme. Rettere sagt: Efterhånden har jeg især travlt med at bekymre mig over mine manglende muligheder for netop dette, selvom jeg er universitetsansat.

Min interesse for den nævnte sektion i Politiken var skærpet af, at jeg netop har skrevet om ’Elitebegrebets forvitring’ i min nye bog, der handler om pædagogik og dannelse på alle niveauer (fra børnehave til universitet), herunder hvor vanskeligt det er blevet at delagtiggøre sine studerende i et fælles virke kendetegnet ved ønsket om at yde sit bedste. Og hvordan der uddannelsespolitisk bliver lappet på problemet gennem indførelse af eliteuddannelser, som hviler på et hult begreb om elite.

Politikerne har gennem mange år øget optaget på universiteterne, samtidig med at de har afkrævet de studerende at blive mere effektive. Det sidstnævnte gør de fortsat. Endvidere har politikerne længe ønsket at indføre eliteuddannelser på de masseuniversiteter, de selv har skabt. Allerede Helge Sander gav som videnskabsminister udtryk for, at de dygtigste studerende skal have mulighed for at studere på eliteniveau.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce