Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Kroniken

Jorden kalder Venstre

Jeg har været medlem af partiet Venstre, siden jeg var 14. Men nu slutter festen. I mine øjne har partiet givet køb på en række af de grundlæggende værdier.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Som konsekvens af de seneste års politik i Venstre har jeg i denne weekend taget en drastisk beslutning. Jeg har meldt mig ud af Venstre. Dermed har jeg taget et smerteligt brud, hvor jeg lægger afstand til flere af mine nærmeste, venner, kollegaer, politikerbekendte og samtidig bryder en lang familietradition.

Og hvorfor denne beslutning?

Jeg deler simpelthen ikke værdifællesskab med Venstre længere. Jeg kan ikke se mig selv i partiet med de signaler, de har sendt de seneste år. Næsten ugentligt ser vi nye meldinger, som for mig at se er uanstændige. Det er ikke sådan, vi mennesker bør være over for hinanden og slet ikke over for de sårbare i samfundet. Jeg mener simpelthen, vi kan gøre det bedre.

Især to politiske partier har formet det Danmark, vi kender i dag, nemlig Socialdemokratiet og Venstre. Når de to partiet har fundet fælles løsninger på tidens problemer, har der været garanti for, at befolkningen kunne føle sig dækket forsvarligt ind. Det gjaldt valgretsreformerne under Første Verdenskrig og socialreformerne under krisen i 1930’erne (Kanslergadeforliget). Det gjaldt opgøret efter krigen, og det gjaldt holdningen til velfærdsstaten. Fundamentet var for begge partiers vedkommende en blanding af klassesammenhold, nationalisme og en dosis langsynet idealisme.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret direkte til din telefon, tablet og computer hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce