Forfatterne til de to kronikker om stigende ulighed mødes. Læs kronikkerne her: Her på toppen ser vi ned på alle andre og Her på bunden ser vi skævt til hinanden Kilde: politiken.tv / Producer: Peter Vintergaard, klip: Mikkel Stoumann Fosgrau

Kroniken

Her på bunden ser vi skævt til hinanden

Jeg bliver så fucking hidsig, når jeg hører de privilegerede fra overklassen afsløre deres manglende kendskab til bunden, mens de drysser om sig med nedladende kommentarer om, hvordan andre bør opføre sig, og kloge analyser af, hvad problemets kerne er.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Du kommer fra det rigeste lag, jeg fra det nederste. Vores liv og muligheder er vidt forskellige, og dog har vi et til fælles: Vi er lige bekymrede over den stigende ulighed i Danmark, som vil medføre splittelse, ufred og menneskelig lidelse.

Dette er et svar fra samfundets bund til Magnus Harald Haslebos Kronik fra 3. februar: ’Her på toppen ser vi ned på alle andre’. For selv om Magnus og jeg er enige, ser verden helt anderledes ud herfra, hvor jeg står.

Jeg er barn af de nedre samfundslag i Danmark. Jeg gik i folkeskole, er så heldig, at jeg bor til leje – for realkredit kan der ikke blive tale om. Jeg arvede et par vindjakker og andet løsøre, da min far døde, og min mor ejer intet. Jeg aner ikke, hvad jeg ville kunne tilbyde mine endnu uavlede – ud over mere kærlighed end der var overskud til i min egen familie.

Længe har jeg læst, at Danmark bliver skævere og skævere. Det er svært at se det med egne øjne, for dem, der bliver rigere, bor helt andre steder. Jeg har aldrig som barn haft en kammerat fra en velhavende familie.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce