Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Kroniken

Kvinder i 50'erne er alt andet end hedeture og nedsat sexlyst

Det kan godt være, at midaldrende kvinder holder kulturen kørende, men vi er næsten helt fraværende i den kultur, som vi er med til at opretholde.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Forleden var jeg på café med en veninde. Hun betroede mig, at hun af og til følte sig mærkeligt usynlig i verden – eller som mælken i køleskabet, når den har overskredet sidste salgsdato, som hun sagde.

Hun er 55 år. Det er jo ingen alder, og min veninde er supersej, har sit eget firma, bor i stort hus med mand og børn, hun er smuk og lattermild. Måske havde hun bare en dårlig dag? I så fald er hun ikke alene om det.

Det er en fornemmelse, jeg genkender fra mig selv, og i den amerikanske netavis Huffington Post kan man læse om en undersøgelse, hvor 2.000 kvinder over 45 blev spurgt om, hvordan de havde det med deres alder.

Resultatet blev som følger: Efter de 50 år føler halvdelen af kvinderne sig generelt »left on a shelf« og negativt bedømt på grund af deres alder. 60 procent føler, at samfundet er fokuseret på yngre kvinder, 50 procent ville ønske, at der var mere fokus på ældre kvinders liv, og kun 15 procent af kvinderne føler sig sikre inden for et eller andet område i livet.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce