Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Kroniken

Vi er ved at indføre en ny slags systemkontrol

Som ung kom jeg til Danmark efter at have fået Berufsverbot i Vesttyskland. Nu oplever jeg, at vi er i gang med at indføre tilstande i dagens Danmark, som giver mindelser om dengang.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det gik næsten galt for matematikgeniet Kurt Gödel, da han som emigrant fra Naziøstrig søgte amerikansk statsborgerskab. Han hæftede sig for meget ved det formelle, idet han foran dommeren påpegede, at heller ikke USA’s grundlov – rent logisk – udelukkede, at en diktator eller et antidemokratisk parti kunne overtage statsmagten. Gödels ven Albert Einstein var nødt til at glatte ud.

Mine iagttagelser vil ikke nå Gödels dybde. Jeg skal nøjes med at sammenligne det danske demokrati med det Vesttyskland, jeg forlod tilbage i 1970’erne efter at have fået Berufsverbot.

Jeg er tysk uddannet matematiker og har arbejdet i Danmark i snart 40 år.

Jeg lever for det formelle – det urokkelige ved præcise begreber og argumenter. Men jeg er klar over, at det formelle ikke rækker langt uden blik for det sociale, hverken i undervisning, anvendelse eller forskning. Denne dobbelthed mellem elfenbenstårnets indadskuende natur og kravene fra det omkringliggende samfund kan være svær at imødekomme i det daglige arbejde som forsker.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce