Kroniken

Lærerne stopper, når tilliden er væk

En ny kvalitativ undersøgelse af lærernes trivsel efter skolereformen peger på, at manglen på frihed til at handle selvstændigt er en hovedårsag til den aktuelle lærerflugt.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Lærernes arbejde har længe været noget, som er blevet diskuteret offentligt, men siden lockouten i foråret 2013 har debatten antaget nogle former, der efter vores mening kører fast i samme rille; en rille, der handler om placering af skyld og ansvar.

Allerede under lockouten bredte der sig en bestemt måde at tale om folkeskolen på, som udpegede lærerne som ’de skyldige’: Det var dem, der arbejdede på unormale måder, og som gennem tiden var blevet forkælet med privilegier, de slet ikke fortjente. Det var derfor lærerne, som stod i vejen for den gode skole – hvis ikke for hele velfærdssamfundets overlevelse, som Ove Kaj Pedersen senest fremturede med i Politiken 30. april.

I den aktuelle debat om ’lærerflugt’ og ’lærermangel’ er noget lignende på spil. Her fyger det frem og tilbage med tal, statistikker og lagkagediagrammer og med argumenter om, hvad man kan eller ikke kan konkludere på baggrund af de mange tal.

»Hver 10. lærer er stoppet«, hævdede TV 2 10. januar 2015, men måneden efter så programmet ’Detektor’ på DR på tallene og mente, at det kunne man ikke uden videre konkludere.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce