Cecilie Lind passer lige ind i den skabelon på de kvinder, som ifølge litteraturforskeren Mette Høegh dominerer dansk litteratur Kilde: Politiken.tv/ Christoffer Emil Bruun / Producer: Peter Vintergaard

Kroniken

Selvfølgelig må jeg være vred

Unge danske kvindelige forfattere bliver anklaget for at være navlepillere og svælge i psykisk sygdom. Jeg er en af dem, som står for skud. Og jeg er vred.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Jeg er kvinde, jeg er 23 år, jeg er uddannet fra Forfatterskolen, jeg har udgivet to bøger, jeg lider af en spiseforstyrrelse, jeg lider af angst og depression, jeg er kæreste med kritikeren Lars Bukdahl, min kæreste er 23 år ældre end mig.

Han antog elleve af mine digte i tidsskriftet Hvedekorn, da jeg var 17 år, han anmeldte min debutbog i Weekendavisen, da jeg var 18 år, vi startede med at knalde, da jeg var 19 år, jeg går ud fra, at jeg på daværende tidspunkt med Mette Høegs famøse ord kunne betegnes som »kønsmoden pige«. Too much info? I don’t care. No such thing as oversharing.

8. maj bragte Weekendavisen på forsiden af sit bogtillæg en artikel af Mette Høeg, en artikel, der med overskriften ’Dansk litteratur lider under kvindelige forfatteres dominans’, gav plads til udsagn som f.eks.: »... der hersker hos disse yngre kvindelige forfattere en dyb optagethed af deres eget unikke indre følelsesliv og personlige historie; de føler en naturlig relevans i ikke blot hævdelsen og fremstillingen af deres egen ordinære pigeeksistens, men også i udgivelsen heraf i bogform«. Og »... her (på Forfatterskolen) får de flittige og stræbsomme piger tillært sig et sprog, der gør dem i stand til at tilføje deres trivielle barndomsminder et skin af dybde og kompleksitet«.

Den holdning til yngre kvindelige forfattere er for mig ikke nogen nyhed. Igen og igen oplever jeg, både i medierne og i min hverdag, mere eller mindre artikulerede ideer om, at kunst skabt af kvinder i virkeligheden bare er et skalkeskjul for en ambitiøs, halvsygelig selvoptagethed.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret direkte til din telefon, tablet og computer hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce