reformator. Luther vil blive hyldet næste år i anledning af, at det er 500 år siden, han slog sine berømte teser op på døren til slotskirken i Wittenberg.
Foto: Library of Congress

reformator. Luther vil blive hyldet næste år i anledning af, at det er 500 år siden, han slog sine berømte teser op på døren til slotskirken i Wittenberg.

Kroniken

Martin Luther er ikke blandt historiens helte

Det store Luther-jubilæum er på trapperne. Men at gøre Luther til bannerfører for demokrati, ytringsfrihed og menneskeværd, når han de facto var det modsatte, er en hån.

Kroniken
FOR ABONNENTER

For ikke længe siden var jeg så heldig at få en øl forærende. Et produkt fra et af vore lokale bryghuse, forsynet med en af disse specialfremstillede etiketter, med hvilken en ganske almindelig ølflaske kan gøres unik og interessant. I dette tilfælde var der tale om en Martin Luther-øl, der på bagsideetiketten var forsynet med en kort tekst om Luthers historiske betydning.

Hvad der særligt fangede min opmærksomhed, var, at teksten hævdede, at »Vores samfund i dag har rødder tilbage til reformationen med bl.a. ytringsfrihed og demokrati«.

Nu skal man i almindelighed være varsom med at søge sandheden i en ølflaske, og en flaskeetiket levner selvfølgelig ikke spalteplads til de helt store nuancer. Men umiddelbart synes det mig alligevel at være noget af en mundfuld at placere æren for demokrati og ytringsfrihed hos Martin Luther. Det fik mig til at tænke.

Det fik mig til at tænke over, om vi – særligt her på tærsklen til 500-året for hans lille glansnummer med de berømte 95 teser – af lutter gammel vane tillægger kirkereformatoren alle tænkelige gode træk, alene fordi han nu engang er ophøjet til fundamentet under vores kultur.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce