sfærisk. Den store danske komponist Rued Langgaard ved pianoet i hjemmet i Cort Adelers Gade i København i 1937.
Foto: Det Kongelige Bibliotek

sfærisk. Den store danske komponist Rued Langgaard ved pianoet i hjemmet i Cort Adelers Gade i København i 1937.

Kroniken

Kunsten er at få himlen ned på jorden

Efter årtier i glemsel blev Rued Langgards værk ’Sfærernes musik’ genopdaget af den ungarske komponist György Ligeti. Måske kan værket i dag være med til at genskabe harmonisk sameksistens mennesker og verden imellem.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Også for 100 år siden – i 1916 – var verden på konfliktkurs. Første Verdenskrig rasede på tredje år. Der blev indsat tanks på Vestfronten, nye fronter opstod i Italien og Rumænien, og fredsinitiativer faldt til jorden. Men pludselig i årets mørkeste tid – i december – fik en ung dansk komponist ved navn Rued Langgaard et musikalsk syn.

»Et Værk som det – begriber jeg slet ikke hvordan er blevet til – men – naar jeg nu ser det staa der, forekommer det mig som en Umulighed at gøre. Et saadant Værk kan kun skabes éngang, og aldrig mere. Det Hele er som en Plaskregn der kom over Hovedet«.

Sådan fortæller den 24-årige Rued Langgaard i begyndelsen af 1917 om baggrunden for skabelsen af et af de mest originale værker i dansk musikhistorie: ’Sfærernes musik’ for soli, kor, stort orkester og fjernorkester. I dag kan man stadig forestille sig, hvad Langgaard mener, for allerede i de første takter af ’Sfærernes musik’ føler man sig hensat til en fremmed planet.

Med ganske enkle midler – alle tonerne i en es-Dur-skala foldet ud som en vifte og spillet samtidig af sitrende strygere – skaber Langgaard et klangbillede, der på samme tid er helt moderne og tidløst.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret direkte til din telefon, tablet og computer hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce