Foto: Arkivfoto
Kroniken

Heidi blev sygeliggjort som gravid: »Du er alt for tyk. ALT for tyk. Du er fyldt med fedt. Det er derfor, jeg ikke kan mærke barnet«

Forebyggelsestankegangen i sundhedssystemet tager overhånd, når man som sund, rask og ukompliceret gravid smides i handikapkassen, blot fordi man vejer for meget.

Kroniken
FOR ABONNENTER

»Du ved godt, hvorfor jeg ikke kan mærke barnet, ikke?«, hvæsede jordemoderen for noget, der lignede tiende gang i træk.

Men selv om jeg atter kvitterede med et ja, fortsatte hun ufortrødent nedgørelsen og æltede løs i min højgravide mave. »Du er alt for tyk. ALT for tyk. Du er fyldt med fedt. Det er derfor, jeg ikke kan mærke barnet«.

Scenen udspillede sig i sommeren 2014. Der var hedebølge, og jeg var i 39. uge af min anden graviditet med min datter, der – som ved min første graviditet i 2012 med min søn – gik fuldstændig efter bogen.

I hvert fald den bog, som lægerne og jordemødrene følger for de slanke gravide. For jeg fandt ud af, at for os polstrede gjaldt der andre regler.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce