Ønsker flertallet af befolkningen i Danmark virkelig, at vi vender ryggen til lidelserne i eksempelvis Syrien og afviser flygtninge?
Foto: Hassan Ammar/AP

Ønsker flertallet af befolkningen i Danmark virkelig, at vi vender ryggen til lidelserne i eksempelvis Syrien og afviser flygtninge?

Kroniken

Carsten Jensen: Behøver vi virkelig være sådan nogle røvhuller?

Er vi så militante modstandere af flygtninge, som meningsmålinger og et stort flertal af politikerne hævder? Eller gemmer der sig en anden virkelighed bag statistikkerne?

Kroniken
FOR ABONNENTER

Hvem er folket?Det er måske det væsentligste spørgsmål lige nu, hvor populismen stormer frem i Europa og USA og på sit banner hævder at være folkets eneste sande repræsentant.

Populisterne fremstiller folket som en harmonisk sammenhørende masse, der altid har retten på sin side, og alle, der er uenige med folket, er automatisk frakendt enhver demokratisk legitimitet. Folket kan ikke tage fejl, og beviset leveres i form af to giftetiketter, der hæftes på enhver, der befinder sig i opposition: Han eller hun tilhører eliten eller er udansk, uamerikansk eller noget andet u-nationalt.

Frem for folket foretrækker jeg den mere neutrale sociologisk klingende betegnelse befolkningen, men jeg er godt klar over, at den ikke længere er politisk gangbar. Man skal bøje sig for folket og selvanklagende slå sig selv i hovedet og gøre bod, fordi man bruger ord med flere stavelser og derfor må tilhøre eliten.

Men jeg dvæler et øjeblik ved det besværlige trestavelsesord befolkningen. En befolkning består af mange forskellige grupper med vidt forskellige livssyn og indbyrdes modstridende interesser.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce