Muslimske Sana er hovedperson i den igangværende sæson af den norske successerie om teenageliv og kærlighedsproblemer i Oslo.
Foto: NRK

Muslimske Sana er hovedperson i den igangværende sæson af den norske successerie om teenageliv og kærlighedsproblemer i Oslo.

Kroniken

Sana har givet muslimske piger en ny stemme

Sana fra ’Skam’ viser for første gang den unge muslimske kvinde som et individ – ikke bare som en stereotyp muslim. Det tvinger os unge muslimske kvinder til selv at tage stilling også.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Minutter efter,at NRK havde lagt videoen op af Sana som den nye hovedperson, blev min Facebook indbakke spammet af mine veninder med glade beskeder om nyheden.

Vi var alle begejstrede. Nu ville man for første gang se en muslimsk pige spille en hovedrolle i en succesfuld ungdomsserie med hendes eget narrativ.

For i det øjeblik jeg så Sana i første sæson af ’Skam’, var det ikke kun forfriskende, men også befriende.

Forfriskende, fordi Sana ikke konstant hæfter sig på sin muslimske identitet; derimod er det altid folk omkring hende, der spørger ind til hendes forhold til islam.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce