Zenia Stampe er bekymret over en lang række tendenser som finanskrisen, Brexit og Trump.
Foto: POSSELT LÆRKE

Zenia Stampe er bekymret over en lang række tendenser som finanskrisen, Brexit og Trump.

Kroniken

Zenia Stampe: Jeg har mistet min tro på, at Danmark for tid og evighed vil være et fredeligt og trygt land

Vi skal støtte og styrke det internationale samarbejde. Ikke af idealistiske grunde, men for at Danmark kan overleve.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Du er så heldig at være født i et rigt, frit og demokratisk land. Derfor har du en forpligtelse til at hjælpe dem, der ikke har været nær så heldige.

Sådan er min børnelærdom. Og indtil for nylig var den tanke også hoveddrivkraften bag mit politiske engagement. Mit ideal var global retfærdighed. Og mit kald var at bruge – og om nødvendigt opgive – mine egne privilegier for at skabe den retfærdighed.

Men i løbet af det sidste år er der noget, der er vokset inden i mig. En følelse af ulmende uro, der ligger på lur og overvælder mig i form af konkrete billeder og associationer: På en mørk landevej med min sovende søn i favnen. Hvor langt kan jeg gå sådan her? I vandet med min datter på ryggen. Hvor langt kan jeg svømme sådan her?

Men der er især ét billede, der vender tilbage igen og igen. Billedet af min gade, ødelagt og forladt. Overtaget af naturen. Et træ blokerer for havelågen.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce