At tro på Jesus er ikke det samme som at tro på den bogstavelige genopstandelse. Det er der, mange religionskritikere går galt i byen.
Foto: Lars Krabbe

At tro på Jesus er ikke det samme som at tro på den bogstavelige genopstandelse. Det er der, mange religionskritikere går galt i byen.

Kroniken

Læs Biblen som en roman - det handler ikke om, om noget er sandt eller falsk

Tro handler ikke om at læse Biblen som en sandhed. Biblen skal snarere lære os at læse vores liv som en fortælling med en forfatter.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Hvad er tro, bliver bispekandidaterne spurgt i DR-serien ’Herrens veje’.

Johannes svarer ganske vist, men han gør det i kirkens indforståede klubsprog. Og det giver alt for god plads til ateisternes stråmandsagtige beskrivelse af Gud som en gammel mand på en sky.

’Lykke-Per’ er en af de bedste bøger, jeg har læst i mit liv. Jeg har læst den adskillige gange og har sørget med Per over forholdet til hans utilnærmelige far; heppet på det ambitiøse projekt med at udnytte bølgeenergien i Vesterhavet, undret mig over ham, når han ikke greb ud efter lykken med Jakobe, og på én gang været trist og afklaret over, at han måtte ende sit liv som en simpel vejassistent.

Bogen handler ganske vist om Lykke-Per, men den handler også på et dybere plan om mig – og os alle sammen. Det er derfor, den ofte bliver nævnt som en af de bedste danske romaner, der nogensinde er skrevet. Vi bliver klogere på vores eget liv af at læse den.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce