Der er reel fattigdom i Danmark, og det går ofte mest ud over børnenes muligheder.
Foto: Nikolaj Svennevig

Der er reel fattigdom i Danmark, og det går ofte mest ud over børnenes muligheder.

Kroniken

Jo, der er fattigdom i Danmark

Fattigdommen i Danmark er blevet mindre synlig. Men den findes stadig og er ødelæggende for mennesker og familier.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Gennem mine år i Frelsens Hær har jeg hørt mange historier om ulykkelige menneskeskæbner, hvor armod, misbrug, sygdom og ulykker opslugte hele familier og spyttede dem ud i bunden af samfundet. Modsat hvad man måske tror, er mange af historierne faktisk livsbekræftende, fordi de med den rette støtte og omsorg langsomt har kunnet finde fodfæste og på den måde fået et værdigt og indholdsrigt liv.

Fælles for dem er temaet fattigdom i forskellige afskygninger, og som vidner til fattigdom i Danmark siden 1887 er det tydeligt for os i Frelsens Hær, at den har ændret karakter.

Den er ikke længere synlig, som den var, dengang fattiggården var sidste udvej, og senere, da familier boede som sild i en tønde i kummerlige og sundhedsskadelige bylejligheder, hvor børnene var beskidte og tøjet laset. Nu er fattigdom mere abstrakt og noget, man politisk har svært at definere.

Den politiske kamp om definitionen kommer til udtryk, når begrebet debatteres, og der er stor forskel på, hvorvidt vores folkevalgte anerkender, at der er fattigdom i Danmark eller ej, og i givet fald hvilken definition af begrebet der kan bruges i dansk nutidig sammenhæng. Selv er jeg ikke i tvivl. Der er fattigdom i Danmark, men en stor del af den er usynlig. Der findes et Danmark, som flertallet af os ikke ser. De sidder ikke med en nål i armen eller en øl i hånden på byens bænke. Det er usynlig gruppe af familier og individer, der ikke har de samme muligheder som resten af os.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce