Efteråret er en nostalgisk tid. Kronikøren var i Berlin i efteråret og tænkte over kulturens status.
Foto: Jens Dresling

Efteråret er en nostalgisk tid. Kronikøren var i Berlin i efteråret og tænkte over kulturens status.

Kroniken

Benn Q. Holm: David Bowie var vor tids Picasso

Store romaner og filmkunst er blevet fortrængt og marginaliseret af serier og Netflix. Et efterårsessay fra Berlin om tidens kulturtendenser – og David Bowies betydning.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Berlin i efterårsferien: Byen er fyldt med danskere, så det føles nærmest naturligt, at jeg bumper ind i en bekendt københavnsk forlagsredaktør.

Vi får lov til at fortrække til en nærliggende Biergarten, mens respektive koner og børn opsluges af butikkerne omkring Alexanderplatz.

Efter den obligatoriske fodboldsnak og lidt Bowie-nostalgi, vi er jo i Berlin, falder talen uundgåeligt på bogbranchen, vores fælles slagmark. Generelt går det groft sagt godt for forlagene, også de mindre i underskoven, men for forfatterne er billedet mere grumset.

De fleste skønlitterære titler udkommer i stadig mindre oplag, og det er ikke nogen hemmelighed, at det er krimier, kogebøger og kendis-biografier der trækker det store læs.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce