Under Peter Aalbæk Jensens ledelse har Zentropa været et forbillede for filmfolk og en kreativ dynamo i dansk film. Men i de senere uger har en mediestorm om systematiske krænkelser og ydmygelser af praktikanter raset.
Arkivfoto: Jonas Olufson/POLFOTO

Under Peter Aalbæk Jensens ledelse har Zentropa været et forbillede for filmfolk og en kreativ dynamo i dansk film. Men i de senere uger har en mediestorm om systematiske krænkelser og ydmygelser af praktikanter raset.

Kroniken

Lektor i filmvidenskab: Zentropas krænkelseskultur er vores allesammens problem

Skandalerne om krænkelser og magtmisbrug på Zentropa bør give anledning til massiv eftertanke i hele det danske film- og kulturmiljø.

Kroniken
FOR ABONNENTER

I Luis Buñuels ’Frihedens spøgelse’ fra 1974 er der en berømt scene, hvor man sidder på toilet i fælleskab om et bord, hvorefter maden indtages i ensomhed og for lukket dør.

I en anden scene henvises der til, at antropologen Margaret Mead har påvist, at sociale normer er tilfældige – at den ene kan være lige så god som den anden.

Den opfattelse fik opbakning i 1970’erne, hvor man gjorde op med snærende bånd for kønsroller og seksualitet, men man kan få den tanke, at de ansatte på filmselskabet Zentropa skal gå i modsat retning.

De skal til at stole på, at det, der er naturligt og i starten føltes forkert og krænkende, er netop det.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce