Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken

Konkurrencestaten har erobret folkeskolen

Bag reformen af folkeskolen findes et netværk af mennesker, som dyrker konkurrencestaten og ser det som skolens fornemste opgave at uddanne soldater, der kan kæmpe for den.

Kroniken
FOR ABONNENTER

I løbet af sommeren har der været meget kritik af skolereformen, og en stor del af kritikken fra de toneangivende meningsdannere har mildt sagt været bemærkelsesværdig.

Mest markant har flere politikere udtalt, at de er overraskede over de lange skoledage, de med reformen byder de danske elever. Andre har udtrykt bekymring over lærer- og elevflugten fra folkeskolen, mens endnu andre har udtalt, at den meget omtalte inklusion måske har taget overhånd.

For undertegnede, som er lektor i pædagogik og mangeårig debattør af skolespørgsmål, er det næsten komisk at iagttage den rådvildhed og forundring, der præger debatindlæg fra de ellers så ihærdige reformtilhængere, der nu langt om længe må indse, at ikke alt er godt i den danske folkeskole. Mellem linjerne spørger de sig selv og hinanden: Hvordan kan det være, at reformen helt åbenlyst er ved at køre folkeskolen i sænk? De mest indflydelsesrige reformtilhængere svarer nogenlunde således:

Uddannelsesredaktør på Politiken Jacob Fuglsang, der om nogen har været en fast støtte af reformdagsordenen, har argumenteret for, at det må være implementeringen og løgnene i forløbet op til reformens vedtagelse og den bizarre lockout i 2013, der er skyld i problemerne.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

    Kommentarer på pause

    Vi har fået nyt design og arbejder stadig med detaljerne. Derfor kan man lige nu ikke kommentere på vores debatartikler.  Funktionen vender tilbage inden længe.

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce