Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken

Danske børn bliver syge af at gå i skole

I mit lange liv som børnelæge har jeg aldrig oplevet noget lignende. Børn melder sig med stress og mistet livsmod. Og for børn med særlige behov er der stor risiko for, at de bliver tabt i uddannelsessystemet.

Kroniken
FOR ABONNENTER

I min børnelægepraksis følger jeg børn – henvist af deres egen læge – sædvanligvis med mange forskellige sygdomme, tilstande og forskellige funktionshæmninger. Men de seneste uger – efter at skolereformen er trådt i kraft i sin fulde ordlyd – har sygdomsmønstret været markant anderledes.

Det begyndte sidste skoleår med børn, som klagede over træthed, diffuse symptomer, og som havde mange skoleforsømmelser med baggrund i stress.

Men nu kommer børn og deres forældre til akutte kontroller på grund af alvorlige symptomer på stress og belastning: hovedpine, migræne, mavepine, angstsymptomer, tics, søvnforstyrrelser, udtalt træthed, skolefravær.

Mange har allerede fravalgt sædvanlige fritidsinteresser som fodbold, håndbold, ridning, musik, karate – fordi de ganske simpelt ikke orker eller ikke kan nå hjem fra skole. De orker ikke at være sammen med kammerater efter skoletid. Små børn på 6 år har typisk en skoledag fra kl. 8.00 til 14.00 ud over transporttid, er efterfølgende udmattede og uden initiativ og lyst til leg. Flere er begyndt at tisse i bukserne.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

Kommentarer på pause

Vi har fået nyt design og arbejder stadig med detaljerne. Derfor kan man lige nu ikke kommentere på vores debatartikler.  Funktionen vender tilbage inden længe.

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden