DIAGNOSEREGN. »Ved at reducere Peter til en diagnose, kan han få sin hjælp, speciallægen kan få sit honorar, skolelæreren sin ekstrabevilling, og det hele kan styres og kontrolleres af de bevilgende myndigheder«.Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

DIAGNOSEREGN. »Ved at reducere Peter til en diagnose, kan han få sin hjælp, speciallægen kan få sit honorar, skolelæreren sin ekstrabevilling, og det hele kan styres og kontrolleres af de bevilgende myndigheder«.Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken

Må vi være raske, når vi lever i diagnosekultur?

I en tid, hvor diagnoser både åbner og lukker døre, er det nødvendigt at se på spørgsmålet: Hvem ejer diagnosen? Er det lægen, sagsbehandleren eller patienten?

Kroniken
FOR ABONNENTER

Fra tidernes morgen har diagnoser været lægernes uundværlige arbejdsredskab. Men i dag er diagnoserne flyttet ud af lægernes konsultationsrum og blevet hvermandseje: Hvem har ikke følt sig lidt småstresset eller deprimeret i januarmørket?

Diagnosen har skiftet karakter fra at være en nogenlunde præcis betegnelse til at være en kampplads for rettigheder og normalitet. Diagnoserne er samtidig blevet et redskab til at fordele velfærdsgoder som sygedagpenge, medicinsk behandling og hjælp i skolen. Diagnoserne er med til at definere, hvad der er normalt og unormalt, og har fået større betydning for, hvordan vi opfatter os selv og vores liv.

Mange oplever, at de skal slås i årevis for at få en diagnose, som kan hjælpe dem til en forklaring, en behandling eller en bedre økonomi og en oplevelse af at blive accepteret. Mens andre føler sig stemplet og holdt udenfor af omgivelserne, hvis de bliver kategoriseret som syge.

Her vil jeg, for at det ikke skal blive alt for abstrakt, tage udgangspunkt i en af de utallige historier, jeg har mødt på min vej som praktiserende læge gennem 25 år. Den handler om adhd, men kunne lige så godt handle om en af de mange andre diagnoser, som er i kraftig stigning, og som er kendetegnet ved, at læger har svært ved at finde noget helt håndfast, som kan bruges til at stille diagnosen.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

Forsiden