Annonce
Annonce

Kroniken

Daglig fordybelse siden 1905

Kroniken For abonnenter

Her på toppen ser vi ned på alle andre

Jeg er barn af den rigeste procent. Jeg gik på privatskole, er blevet akademiker, ejer min egen lejlighed og kommer til at arve. Jeg kan sikre mine endnu ufødte at vinde i samme lotteri, men det er ikke godt nok. Mine privilegier forpligter til mere.

40
Kronikken: Ulighed fra top til bund. Kilde: politiken.tv / Producer: Peter Vintergaard, klip: Mikkel Stoumann Fosgrau

Længe har jeg læst, at Danmark bliver skævere og skævere. Jeg læser hos Lars Olsen, at ’de rige’ isolerer sig i deres forstadsvillaer, mens ’de fattige’ tvinges sammen i ghettoer, hvorfor vi sjældnere og sjældnere møder hinanden og lærer om hinandens vilkår. At vi bliver mere og mere fremmede for hinanden, at viljen til at sætte sig ind i hinandens liv støver til, at empatien forvitrer. Jeg læser for tiden, at alle tænkelige afstande mellem rig og fattig bliver større. Og jeg begræder det. Men jeg genkender det kun al for godt.

Denne artikel er forbeholdt Politikens abonnenter.
For kun 79 kr. om måneden kan du få et abonnement på politiken.dk, og læse alle de artikler du har lyst til.

Allerede abonnent? Log ind

Få fuld adgang til politiken.dk, med inspirerende artikler, opdateret nyhedsoverblik og begavet underholdning. Det tager kun et øjeblik – så er du i gang.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce