Annonce
Debat 25. jan. 2012 KL. 20.35

Eksisterer der fattigdom i Danmark?

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Økonomi
Sociale forhold
Fattigdom
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Dennis Baggers Laursen
Kontorelev Brøndby

Eksisterer der fattigdom i Danmark?

Ja, det vil jeg påstå, at der gør! Som jeg også skrev i et læserbrev i dagens MetroXpress (d. 25/01-2012), så vil jeg hævde, at der eksisterer, i hvert fald relativt fattige danskere. Specielt hvis man er enlig, udeboende, under 25 år og på kontanthjælp. Dette har jeg prøvet i en kort overgang i 2011, hvor jeg fik 5.467 kr. udbetalt samt boligstøtte.

Mit budget så ud således:

- Husleje m. boligstøtte (inkl. varme/vand, antenne, køkken og tøjvask): 3.138 ,-

- Budgetkonto (til licens, forsikringer, el og periodekort): 1.000 ,-

- Telefon: 100 ,-

- TV-pakke plus internet: 162 ,-

Til rådighed efter faste udgifter: 1.067 ,-

Jeg plejer at lægge penge til side til opsparing, samt donere penge til forskellige foreninger. Men dette måtte jeg ophøre med i denne periode. Og det var kun fordi at min far var så flink at hjælpe mig økonomisk, at jeg ikke vil kalde mig fattig i denne periode. Men så heldig er alle ikke. Og 1.000 kr. til rådighed betyder, at man ikke har råd til gaver til venner og familie, må leve af pasta og tomatsovs, og bestemt ikke har penge til sjov og spas!

Og hvordan kan “Carina” få 15.728 kr. udbetalt? Jeg kender enlige forsørgere, der kun får det halve.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

26. JAN

Realivitetsteori!

Jeg tror at man skal måle fattigdommen ud fra gennemsnittet, for en kontanthjælpmodtager er i forhold til de mensker i Egypten der bor på lossepladser og lever af madrester, hvis man samligner med dem, er den danske kontanthjælpmodtager en krøsus.
Man kan regne med gennemsnittet i det land man befinder sig i, hvis man gør det, har vi øget fattigdom i Danmark, og den gamle sang hvor man synger :Få har for meget og færre for lidt,
gælder ikke mere.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
26. JAN
Mai Mikkelsen | Studerende

Jeg krummer tæer!

Det har været en hårrejsende oplevelse at følge med i debatten om fattige i Danmark. Hårrejsende, fordi der er en tendens til at sparke til dem der allerede ligger ned.

Information har en rigtig god artikel om dette: http://www.information.dk/291136

Ja - der findes fattige i Danmark. Og nej, fattigdom i Danmark skal ikke sammenlignes med levevilkår i Afrika.

Sørgeligt at man ikke kan tage en reel debat om dette uden der skal trampes på de svageste i samfundet!

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
26. JAN
Jørgen Lange | Seniorstuderende, Bsc Eng

Pasta med salt og olivenolie

Efter 2 år med dagpenge vil de fleste nok føle sig fattige mens de spiser den eventuelle opsparing, inden de kan få kontanthjælp. Selvfølgelig findes der fattige i Danmark og det kan ramme hvem som helst, også en tidligere kuglestøder.

Der var fiflet betydeligt med tallene i Carina eksemplet. Man kunne godt få den tanke, at en eller anden burde have sat sig lidt bedre ind i virkeligheden inden man gjorde sagen til et pressestunt.

Men forløbet illustrerer på grummeste vis de metoder, som tages i anvendelse i jagten på de udstødte. Krævementaliteten har jo netop ikke været hos de svageste, men hos dem, der skubbede konkurrenterne ud af reden, for selv at få en større bid af kagen.

Den indre svinehund er ikke kræsen, den æder gerne det først bytte som falder. Man kan åbenbart ikke klandre de populistiske politikere, men kan man så klandre deres medløbendende vælgere? Debatten har jo netop ikke handlet de typiske vilkår, men været brugt til at ophidse medløberne - hele vejen rundt.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning