Annonce
Debat 3. feb. 2012 KL. 18.20

Lottogevinsten ligger i den tid, der går imellem indsats og trækning

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Økonomi
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Torben Knudsen
Klippan, Sverige

Lotto igen og igen.

Der findes mange, der stiller spørgsmål ved det at spille lotto med henvisning til at chancen for den store gevinst ikke er til stede.

Der skrives artikler om hvor mange lysår væk chancen befinder sig.

Der sammenlignes med det at vælge et bogstav fra et 24 binds leksikon og tro på, at bogstavet bliver udtrukket!

Alligevel spilles der utroligt meget.

Hvad er forklaringen?

Min er: En is koster f.eks. 16 kr., den varer kort og den feder.

En enkeltrække på lotto koster 4 kr. og den giver adgang til en periode med dagdrømme, der varer fra kuponen er betalt til udtrækningen foreligger. F.eks. én til flere dage.

I den periode kan jeg dagdrømme og bruge fra 10 til sommetider 150 millioner frit og det gør jeg og det tror jeg mange gør.

Jeg har sparet 12 kr., bliver ikke fed af at spille lotto og fornøjelsen kan udstrækkes tidsmæssigt og formålsmæssigt efter ens fantasi. I modsætning til isen kan man fremkalde ønsketænkningen, også medens man går og støvsuger.

Skulle jeg vinde 10 eller 150 mio. ville mit liv stort set være ødelagt. Meget få kan administrere en sådan gevinst og hvis man forærer det hele væk, vil man også ærgre resten af livet.

Nonsens! 15.000.000.000 (15 milliarder øre)

Så lad os gøre en parallel:

En myre fødes, komme ud af ægget, den har kun to basisbehov, æde og bygge bolig. (Formeringen er centraliseret) Den har ej heller behov for klæder.

Den vokser op, bliver trænet i at hente føde og i at bygge hus. Grannåle. Den henter en ad gangen og det bliver til en del i en myres liv. Den trives. Den holder sig i tuen, når det regner eller er meget koldt.

Slidsomt slæber den grannåle hver dag. Den trives dog og tuen bare vokser og vokser. Den hilser på rigtig mange hver dag, ordentligt ,ikke bare hej, hej, men føler et kort øjeblik på dem alle. Hum.

Så en dag kommer der en stor gravko og gravkomanden siger til myren: du har været heldig, meget heldig, du har vundet 15.000.000.000 grannåle og læsser dem af i en stor bunke ved siden af tuen.

Tror du den bliver lykkelig?

Sidst men ikke mindst, skulle du vinde 10 millioner og ser det billede for dig som Danske Spil har reklameret med, at de 10mio. går ind på din bankkonto, så glem det, Staten tager 15% i gevinstafgift og det er 1,5 mio. ,som du vil savne resten af livet.

Hvorfor Danske Spil synes de skal snyde så meget på vægten i deres annonce, må man spørge dem om.

Så for 4 kr. får du det hele.

KOMMENTAR

05. FEB

Hvad er forklaringen?

At sandsynlighedsregning er svært.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning