Annonce
Debat 23. feb. 2012 KL. 00.13

Ophavsretten gør kunstnerne fattige

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Lovgivning
Kultur
Økonomi
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Chris Alban Hansen
Chris Alban Hansen Journalist og blogger Frederiksberg C

Forleden lykkedes det RettighedsAlliancen at få lukket adgangen til musiktjenesten, GrooveShark. Dermed blev der også lukket for endnu en marketingskanal for musik.

Jeps. Når du hører musik i radioen, på tv eller på nettet, fungerer det nemlig som markedsføring af kunstnerne. Og det virker!

Der er penge i airplay
Pladeselskaberne har promotere ansat, der sender cd’er og lydfiler ud til radiostationerne sammen med andet marketingsmateriale, telefonopkald og emails, som endegyldigt skal overbevise musikcheferne om, at netop denne udgivelse skal have airplay.

Det gør pladeselskaberne selvfølgelig ikke, fordi de driver filantropisk virksomhed. Der er penge i skidtet.

Men i takt med linkøkonomiens udbredelse er lytterne flyttet fra radioen og over på internettet.

Her er det let at dele musikvideoer fra YouTube med sine venner. Det er sådan set bare at poste et link på sin blog eller på Facebook, og sådan spredes kendskabet til musik i dag.

Ville du betale for Føtex’ tilbudsavis?
Det samme gælder for musiktjenester som GrooveShark og Last.fm. Og ikke mindst de danske musikbloggere, som tidligere har haft KODA på nakken. De skal nemlig betale for pladeselskabernes markedsføring.

Det er den omvendte verden. Forestil dig, at reklamebudet skulle betale for at dele Føtex’ tilbudsavis ud. Sådan fungerer det kun i musikverdenen.

I sidste ende er det kunstnerne, det går ud over. Hver gang, der lukker en musiktjeneste, mister de en kanal til udbredelse af deres musik og dermed et potentielt salg.

Det er ophavsretten, den er gal med.

Kulturindustrien lever i bedste velgående
For det er med ophavsretsloven i hånden, at RettighedsAlliancen får lukket GrooveShark, The Pirate Bay og AllOfMP3.

For nylig har en uafhængig rapport oven i købet slået fast, at kulturindustrien lever i bedste velgående. Pengene ryger bare oftere i kunstnernes lommer end i pladeselskaberne.

Linkøkonomien har forandret forretningen, og takket være den kan kunstnerne på egen hånd omgå ophavsretsloven med de såkaldte Creative Commons. De kan sprede deres musik og tillade, at alle andre også må. Det giver afspilninger og i mange tilfælde også salg.

Ingen har længere brug for pladeselskaberne
Hvor salg af musik og film tidligere var bundet op på et fysisk produkt (cd og dvd), som der ofte skulle store selskaber til at fremstille og distribuere, kan kunsterne i dag klare det hele selv med en computer og en netforbindelse.

Derfor er det også klart, at pladeselskaberne lider. Der er ingen, der rigtig længere har brug for dem. Og det er midt i denne lidelse, at de har hyret RettighedsAlliancen til at lukke uautoriserede distributionskanaler som GrooveShark ned.

Links er en vital del af internettets natur
Vi har brug for, at både kunstnere og forbrugere siger fra og overtaler politikerne til at justere ophavsretsloven, så den er up-to-date.

Linkøkonomien kan vi ikke lave om på.

Det ligger i internettets natur, at der linkes på kryds og tværs og dermed deles indhold som eksempelvis musik.

Linkøkonomien er tilmed et udslag af hundrede af millioner brugers adfærd på nettet hver eneste dag. Du er selv en del af den. Du behøver bare at kigge på din Facebook-profil.

RettighedsAlliancen fratager kunstnerne muligheder tfor at tjene penge i den nutid, vi lever i, og det kan ingen være tjent med.

Avatar slog alle pirat- og salgsrekorder
Og for lige at slutte af med trivia fra filmens verden: I år 2010 var Avatar den mest ulovligt downloadede film.

Samme år slog Avatar rekorden som den bedst indtjenende film nogensinde, og den eneste film nogensinde, der har tjent mere end 2 milliarder dollars hjem på verdensplan.

KOMMENTARER

23. FEB

Nice one Chris!

Kan godt lide trivia-afslutningen....

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
23. FEB
Ronnie Fridthjof | Filmproducent

Troede research var et grundprincip i god journalistik?

Kære Chris,
Du forkommer meget nemt som en revolver journalist der med enormt lidt indsigt har regnet ud hvordan musikbranchen bør fungere.
Du af alle burde lave bare et minimum af research inden du skrev et sådan indlæg. Bare gribe telefonen og tage en snak med et par stykker fra pladebranchen, et par kunstnere, rettighedsalliancen og evt. læse et par flere undersøgelser om indtægtsstrøm og sådan kunne jeg blive ved. Det hedder research.
Jeg har ikke tegn nok til at begynde at forklare hvor mange steder dit indlæg er snæversynet og uden indsigt. Men du er velkommen til at ringe til mig og så skal jeg gerne give dig det fra min vinkel.
Men bare tænk tanken at der bag Rettighedsalliancen er de største organisationer og bag dem tusindvis af kunstnere og kreative der alle arbejder med dette til dagligt på alle mulige planer. Det er DEM der bakker op omkring bl.a. lukningen af Grooveshark. Det er altså IKKE mænd i jakkesæt der vil verden ondt... der er kunstnerne selv!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
23. FEB
Chris Alban Hansen | Journalist og blogger

Svar: Troede research var et grundprincip i god journalistik?

Kære Ronnie,

Det er så fantastisk nemt bare at kalde mig snævertsynet, uvidende og beskylde mig for ikke at lave research uden selv at komme med ét eneste veldokumenteret modargument.

Jeg er optaget af, hvordan mennesker kloden rundt benytter internettet som forbrugere og som udbydere af kunst, services og andre varer.

Og jeg har læst flere undersøgelser, der underbygger mit budskab i debatindlægget, mens jeg stadig har til gode at se en uafhængig undersøgelse, der kæder deling af indhold på nettet sammen med plade- og filmselskabernes faldende indtægter.

Faktisk linker jeg i mit indlæg til en uafhængig rapport, der fortæller det modsatte.

Nej, jeg ringer ikke til dig, for dette er en offentlig diskussion, og jeg lytter gerne til modargumenter snarere end følelsesladede angreb på min integritet - her på siden, på min blog eller andre steder på nettet.

Mvh
Chris

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (5)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Tidsspring. Agent J, spillet af Will Smith, springer fra toppen af en sky-skraberen og lander i 1969. - Foto: Disney / PR
23. maj. KL. 20.00

Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning