SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Aarhus, d. 8. april 2012
Kære MF Søren Espersen
I Politikens dækning af følgerne fra Grass' digt bliver du citeret for at have sagt om Grass:
"Selvfølgelig skal han holde sin mund, når han er gammel nazist. Han er da den, der mindst af alle kan tillade sig at kritisere den jødiske stat."
Med den udtalelse indskrænker du den danske i praksis uindskrænkede ytringsfrihed. Jeg kender ikke til, at ytringsfriheden i Danmark er indskrænket af det enkelte individs fortid og/eller nuværende samt tidligere tilhørsforhold. Alligevel giver du udtryk for, at en tidligere nazist ikke kan tillade sig at kritisere den jødiske stat. Det forekommer mig bemærkelsesværdigt, eftersom udtalelsen kommer fra et medlem af Folketinget, der bør ære den danske definition på og praksis af ytringsfrihed, som samtidig tilhører et parti, der giver udtryk for at være optaget af kulturlivets ytringsfrihed, hvilket er relevant, da Grass som bekendt er en anerkendt forfatter, der har modtaget Nobelprisen i litteratur.
Der står på jeres hjemmeside om kultur og ytringsfrihed:
"Dansk Folkeparti og jeg (Pia Kjærsgaard, red.) er optaget af kulturlivets ytringsfrihed - og uha, hvor har vi dog accepteret kulturelle udfoldelser, der har budt Dansk Folkepartis holdninger imod, Mogens Jensen (.....) - og forfattere, kunstmalere, musikere og andre skal kunne udtrykke deres synspunkter uden bekymring for konsekvenserne, også selv om de er kontroversielle og måske ligefrem kritiske over for islam."
Hvordan forklarer du din udtalelse med vores hellige ytringsfrihed for øje og i øvrigt også dit partis efter sigende optagethed af kulturlivets ytringsfrihed, heriblandt "kulturelle udfoldelser, der har budt Dansk Folkepartis holdninger imod"?
Jeg vil samtidig bede dig udrede hvorfor du i denne sammenhæng opfordrer til berøringsangst, når du tidligere har kritiseret, at samfundet er styret af frygt for at udtrykke sig i forbindelse med Muhammed-tegningerne.
Jeg ser frem til at høre fra dig. God påske.
Venlig hilsen
Murat Tamer
Læs hver dag
- 24. maj
- 24. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr